Scenariusz pasowania na ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej ma na celu przywitanie dzieci rozpoczynających naukę na I etapie kształcenia. Ślubowanie odbywa się w obecności zaproszonych gości i rodziców. Zgromadzeni uczniowie klasy pierwszej ustawieni są w dwuszeregu.
Scenariusz pasowania na ucznia kl. I Cele: Uczeń: - potrafi poprawnie recytować wiersze, - potrafi zaśpiewać piosenki, - umie zgodnie współdziałać w grupie, - potrafi odczuć i przeżyć piękno zawarte w treściach uroczystości, - rozpoznaje symbole narodowe, - potrafi brać czynny udział w uroczystościach. METODY PRACY: inscenizacja - śpiew, recytacja; FORMY PRACY: zbiorowa, zespołowa, indywidualna; MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: biało - czerwone bukieciki ze wstążki ozdobna linijka, „lizaki" - kwiatki z samogłoskami i spółgłoskami oraz z cyferkami, dyplomy, legitymacje, magnetofon, kaseta. MIEJSCE: sala gimnastyczna; PRACE PRZYGOTOWAWCZE: Opracowanie scenariusza uroczystości; Przygotowanie części artystycznej; Wykonanie i wysłanie zaproszeń; Przygotowanie rekwizytów; Dekoracja sali gimnastycznej. 1. Chłopiec I Wie to Marysia, Stasio i Zdziś, że wielkie święto w szkole jest dziś. Chłopiec II To ślubowania nadszedł już czas. Pierwszy egzamin na ucznia zdasz. Chłopiec III Rodzice nasi są tutaj z nami, żeby egzamin był dobrze zdany! Dziewczynka I Może piosenkę zacznijmy właśnie, wtedy nam wszystkim zrobi się raźniej! 2. Piosenka „Jestem uczniem” I Idę do szkoły a ze mną przyjaciele. Śpiewam wesoło, bo przygód czeka wiele. Ref. Kim ja jestem? Wie każdy z was! Do pierwszej klasy idę pierwszy raz. II Niosę tornister w nim książki i zeszyty. W nowym piórniku mam kredki, długopisy. 3. Dziewczynka A nasza pani dyrektor uśmiecha się miło… Strach gdzieś znikł od razu Lżej się nam zrobiło. Chłopiec Także druga pani tak spogląda szczerze… Dobrze w szkole będzie! Teraz już w to wierzę! Dziewczynka I pani do nas dziś puszcza oko… Nie ma się co martwić! W szkole będzie „spoko” 4. Wiersz „Pierwszak” Jestem bardzo wesoły, bo już idę do szkoły. Piaskownice zostawiam bez żalu. Książki niosę w tornistrze od czystości aż błyszczę przecież jestem już Pierwszak, nie Maluch. 5. Chłopiec Znam już nasze szkolne korytarze. Wiemy, że po tablicy w szkole się nie maże. Dziewczynka Dyżurny na pauzach o porządek dba, przynosi kredę, obowiązki ma. Pilnuje, by po klasie nie biegały dzieci, no i żeby nigdzie nie rzucały śmieci. Podlewa kwiatki, tablicę wyciera i z ławek wszystkie pomoce zabiera. 6. Zbiorowe wykonanie piosenki „W Literkowie” Na spotkanie w Literkowie jedzie małych liter mrowie. Ciągnie pociąg w takt muzyki stuku puku, stuku puku, stuku, puku stuku puku, stuku puku, stuku, puku Każda wielka zaś litera sama w podróż się wybiera. Be-balonem, Wu-na wrotkach, w Literkowie chcą się spotkać. Kiedy koniec lata bliski w Literkowie jest spotkanie. Każda z liter w Literkowie o przygodach swych opowie. Tralalala, tralalala, tralalala. Tralalala, tralalala, tralalala. 7. Recytacja z podziałem na role. Dziecko I Raz literki w abecadle chciały się zabawić i kłóciły się zajadle, jakby się ustawić. Dziecko II „A” krzyczało! Chcę się bawić, ale „B” nie chciało. „C i D” zgubiły wiersze, „E” pod stół zleciało „O” toczyło się toczyło, aż w kałamarz wpadło. Dziecko III Tak o miejsce się kłóciło całe abecadło. Dziecko I Nagle słychać głosik Anki. Dziecko IV Cicho mi w tej chwili, marsz literki do czytanki jak was ustawili. 8. Chłopiec Elementarz nowy mam! I potrafię czytać sam! Są w nim obrazki i literki jest kolorowy i bardzo piękny! Dziewczynka Piękne literki piszę w zeszycie. Proszę, pokażę, ja nie wierzycie. Chłopiec Ja się głoskować już nauczyłem. Na lekcji grzeczny cały czas byłem. Dziewczynka Na lekcjach często zgłaszać się trzeba Wtedy problemów z nauka nie ma! Dziewczynka A ja mam imię Ola i przyszłam tutaj prosto z przedszkola. Tata obiecał kupić komputer, jeśli się dobrze liczyć nauczę. 9. Inscenizacja wiersza „Kreda” Dziewczynka I Piszę kredą na tablicy Piszę bardzo rada Bielutkimi literkami dzieciom odpowiada. Dziewczynka II Tu jest „lala” Chłopiec I Tu jest „kot”. Chłopiec II Tu jest „dom”. Chłopiec III A tu jest „płot”.
Dziewczynka III Gdy się pisać nauczymy słowo tak po słowie, szereg liter na tablicy więcej nam opowie. 10. Zbiorowe wykonanie piosenki „Biegnie kreda po tablicy” I Biegnie kreda po tablicy, szur- szur- szur! Zawijasy kreda ćwiczy, szur-szur- szur! Wtem literki hop! i zwinnie uciekają poza linię! Równaj szereg! Prostuj grzbiet! Rząd literek naprzód bieg! II Skacze kreda po tablicy, hop, hop, hop! Kółka i krzyżyki ćwiczy hop, hop, hop. Wtem cyferki hyc! ukradkiem wyskakują poza kratkę! Równaj szereg! Równaj krok! Rząd cyferek naprzód, skok! 11. Dziecko I Grzeczność na co dzień- bardzo ważna sprawa! Więc o niej w szkole wspominać wypada. Dziecko II Nic mnie nie kosztuje słowo „dziękuję”! A „przepraszam” i „proszę” chlubę ci przynoszą. Dziecko III Niech uśmiech zawsze gości na twej twarzy. Wtedy cię przyjaźnią każdy będzie darzył! Dziecko IV Nie hałasuj na przerwie! każdy ci powie, że hałas niszczy nerwy i zdrowie! Dziecko V Nie przezywaj nas kolego! To przynosi wiele złego. Dziecko VI Plotkowanie nie popłaca, przeciw tobie się obraca. Dziecko VII Nigdy nie skarż, uczniu mały, bo to nie przynosi chwały. Dziecko VIII Obrażać się – to brzydka wada. Tak zachowywać się nie wypada. 12. Wiersz „Kot Ty jesteś” Kto Ty jesteś? Polak mały! Jaki znak Twój? Orzeł biały. gdzie Ty jesteś? Między swymi. Czym ta ziemia? Mą Ojczyzną. Czym zdobyta? Krwią i blizną. Czy ją kochasz? Kocham szczerze. A w co wierzysz ? W Polskę wierzę. 13. Recytacja wiersza „Co to jest Polska” Dziecko I Co to jest Polska spytał Jaś w przedszkolu. Polska – to wieś i las, i zboże w polu, i szosa, którą pędzi do miasta autobus, i samolot, co leci wysoko nad tobą. Dziecko II Polska- to miasto, strumień i rzeka, i komin fabryczny, co dymi z daleka, a nawet obłoki, gdy nad nami mkną. Polska to jest także twój rodzinny dom. 14. Recytacja wiersza „Barwy ojczyste” Chłopiec I Powiewa flaga, gdy wiatr ja zerwie. A na tej fladze, jest biel i czerwień. Dziewczynka I Czerwień- to miłość Biel- serce czyste Piękne są nasze barwy ojczyste! 15. Recytacja wiersza „Piękna jest nasza ziemia” Dziecko I Piękna jest nasza ziemia, przejrzysty nad nią błękit. Dziecko II Piękna jest nasza mowa i pieśń, i piosenka. Dziecko III Piękny jest Biały Orzeł piękna jest biel i czerwień. Chłopiec I Piękna nasza Ojczyzno kochać będziemy cię wiernie. 16. Piosenka „Nasze polskie ABC” I Już w przedszkolu dzieci wiedzą, co to Wisła, co to Bałtyk. Że na Śląsku leży węgiel, a znów góry- to są Tatry. Taki polski elementarz raz zobaczysz i pamiętasz. Ref. Nasze polskie ABC, każde dziecko o tym wie. Wchodzi w głowę, wchodzi w serce. jak literka po literce, coraz lepiej czytasz je nasze polskie ABC II Kiedy będę taki duży jak na przykład są rodzice z książek, z kina i z podróży poznam kraju okolice. Jak zakładka Wisły wstążka, no a Polska jest jak książka.
Opracowała: mgr Alicja Łasocha, nauczyciel kształcenia zintegrowanego Szkoły Podstawowej w Komarowie |